Työkulttuurin kehittymisestä hyveiden avulla on saatu erinomaisia kokemuksia ensimmäisistä Hyveet työssä -prosesseista alkaen. Hyvinvointi ja motivaatio ovat vahvistuneet, työn mielekkyys ja merkityksellisyys kirkastuneet. Työyhteisöt ovat alkaneet toimia entistä paremmin ja tuottaa monenlaista hyvää niin työntekijöiden ja asiakkaiden kuin talouspäälliköidenkin iloksi.

Lääkettä moneen vaivaan

Hyveprosessin toteuttamiselle ei ole organisaation elämänkaaressa yhtä ainoaa oikeaa hetkeä ja tilannetta. Kokemus on osoittanut, että hyveiden avulla voidaan vahvistaa organisaatiota kestämään edessä olevia haasteita ja rutistuksia yhtä hyvin kuin nostaa polvilleen pudonnut työyhteisö uudelleen tolpilleen rankan yt-prosessin jälkeen. 

Erityisen paljon hyveistä on hyötyä silloin, kun kaksi organisaatiota fuusioidaan yhdeksi ja kahden erillisen työkulttuurin sijaan halutaan rakentaa yksi uusi ja kaikille yhteinen. Tai kun on tarpeen varmistaa, että inhimilliset tekijät eivät aiheuta liikaa kitkaa tärkeässä muutosprosessissa. 

Ainoa tilanne, johon emme lähde hyveprosessia tuomaan, on keskelle akuuttia kriisiä. Eihän työterveyshoitajakaan puhu terveistä elämäntavoista siinä vaiheessa, kun ensihoitajalla on jo sydäniskuri kädessään.