Hyveet ovat kulttuuri- ja tilannesidonnaista tavaraa. Eri aikoina eri kulttuureissa on pidetty erilaisia luonteenominaisuuksia hyvinä ja tavoittelemisen arvoisina. Antiikin ajan Rooman tasavallassa arvostettiin aivan erilaisia hyveitä kuin Shakespearen ajan Lontoossa tai 1960-luvun helsinkiläisessä lähiössä. Ne hyveet, jotka tekivät Troijan sotaan lähteneistä kreikkalaisista urhoista hyviä sotureita, olivat jotakin aivan muuta kuin ne, joita työssään tarvitsee Hyvinkään sairaalan synnytysosastolla yövuoroa tekevä kätilö.
Hyvän käsityksen ajan vaikutuksesta hyvekäsityksiin saa perehtymällä siihen, millaisiin hyveisiin suomalainen kansakoulu sata vuotta kestäneen historiansa aikana pyrki lapsia kasvattamaan. Kansakoulun aloittaessa kasvatustehtäväänsä 1860-luvulla ihanteina olivat muiden muassa häveliäisyys, täsmällisyys, rauhallisuus sekä ennen kaikkea ehdoton kuuliaisuus, kun taas kansakoululaitoksen viimeisinä vuosikymmeninä sotien jälkeen pinnalla olivat tasa-arvoisuuden, suvaitsevaisuuden ja solidaarisuuden hyveet. Matkan varrella kasvatuksen keskiössä olivat ehtineet käväistä monen muun ohella sävyisyys, itseensä luottaminen, itsekuri ja rehellisyys.
Yksi niistä hyveistä, jotka säilyivät kansakoulun kasvatusihanteina koko vuosisadan ajan aina peruskoulun tuloon saakka, oli uhrautuvuus – niin oudolta kuin tämä kuulostaakin. On helppo ymmärtää uhrautuvuuden kuuluneen kansakoulun alkuvaiheiden hyvelistauksissa esiintyneiden kummajaisten joukkoon. Uhrautuvuus epäilemättä sopi hyvin myös nuoren tasavallan ihanteisiin 1920-luvulla sekä tietenkin uutta suursotaa enteileviin virtauksiin 1930-luvulla. Mutta sitä, että uhrautuvuus säilytti asemansa vielä 1960-luvun koulukasvatuksessakin, on vaikea ymmärtää. Sen verran kaukaiseen menneisyyteen uhrautuvuus hyveenä tuntuu kuitenkin nykyihmisen mielessä kuuluvan.
Uhrautuvuus sinänsä ei ole maailmasta mihinkään kadonnut. Työelämässä itsensä sekä oman aikansa ja vapautensa uhraaminen on arkipäivää, joissakin hommissa ennemmin sääntö kuin poikkeus. Mutta hyveenä työelämän edellyttämää uhrautuvuutta ei voi pitää. Näin juuri siksi, että niin monen kohdalla uhrautuvuutta nimenomaan edellytetään. Hyveessä olennaista on siihen kuuluva valinnanvapaus. Hyve ei ole hyve, ellei ihminen voi itse vapaasti päättää, toimiiko sen mukaan vai ei. Työelämässä monen on pakko valita joko uhrautuminen tai potkut, eivätkä nämä kaksi vaihtoehtoa vielä ihan riitä täyttämään aidon valinnanvapauden kriteerejä.
Toinen ehto, joka ominaisuuden on välttämättä täytettävä toimiakseen hyveen tavoin, on hyvän tuottaminen sekä ihmiselle itselleen että ympäröivälle yhteisölle. Tämäkään ehto ei uhrautuvuuden tapauksessa yleensä täyty. Itsensä työuralle ja työnantajan edulle uhraava työn orja toimii vastoin omaansa mutta myös yhteisönsä etua antamalla työyhteisölleen vääränlaisen esimerkin ja viedessään läheisiltään yhteistä aikaa.
Kaikesta huolimatta uhrautuvuus voi edelleen toimia myös hyveenä. Näin käy esimerkiksi silloin, kun ihminen uhrautuu jonkin sellaisen asian vuoksi, jonka rinnalla oma aika, vapaus tai jopa henki tuntuu kovin halvalta hinnalta. Monella luonnonsuojelijalla on tästä kokemusta, kymmenillä tuhansilla ukrainalaisilla aivan liiankin kanssa. Voi vain toivoa maailman kehittyvän sellaiseen suuntaan, että uhrautuvuus hyveenä olisi mahdollisimman harvinainen.